محمد بن عبد الله بن عبيد الله بن محمود

453

تحفه خانى ( فارسى )

و وجع در جانب راست و اگر سبب سدّه باشد كه در محدّب كبد باشد علامت او آنست كه نقصان در بول مىشود قليل مىآيد و رقيق و اگر سدّه در جانب مقعر باشد براز نرم و رقيق است و علاج درين صورت كه سبب سدّه باشد به خوردن هر صباح جلابست از تخم كاسنى و عنب الثعلب از هريك دو مثقال و از بيخ كاسنى سه مثقال و نيم از باديان نيم مثقال و قند سفيد هفت مثقال اول ادويه چنانچه رسم است در قدرى آب به آتش ملايم طبخ كرده از كرپاس گذرانيده صافى ساخته قند آميخته نيم‌گرم بر نهار بايد خوردن و غذا ماش و نخود بايد داد و هر صباح شربت از قرص . . . يك مثقال با سكنجبين بزورى هفت مثقال بايد داد و جلاب از باديان و تخم كرفس از هركدام دو مثقال و از نانخواه نيم مثقال و قند سفيد هفت مثقال به ترتيبى كه نموده شد طبخ كرده قند اضافه كرده نيم‌گرم بايد داد و عليل را از اغذيه و اطعمه مسدد حذر بايد كرد و از شيرينيها و حلواى معمول بآرد و نشاسته و از ميل ترب و كلّه كه همه اين مسدد است و همچنين از فرنى و پالوده و كاجى حذر بايد كرد و اگر سدّه در جانب مقعر جگر باشد و علاج خوردن جلابست از بيخ سوسن تراشيده نيم‌كوفته و باديان نيم‌كوفته و تخم كاسنى نيم‌كوفته از هريك دو مثقال و قند سفيد هفت مثقال به ترتيب مذكور طبخ كرده بر نهار داد و غذا نخودآب با شيرهء تخم معصفر بايد داد و تليين طبيعت بمطبوخ افتيمون و يا از سناء مكّى سه و نيم مثقال و تخم كاسنى دو مثقال و قند سفيد هفت مثقال اوّل ادويه را در قدرى آب كه مناسب دوا باشد طبخ بايد كرد و از كرپاس گذرانيده قند آميخته و پنج مثقال معجون خيارشنبر درو حل كرده بوقت صبح بايد آشاميد و تا نيم روز صبر بايد كرد تا عمل دارو آخر شود و بعد از آن شربت از